Grafické karty GeForce společnosti NVidia
Společnost NVIDIA Corporation se zabývá výrobou grafických čipů, grafických karet, čipových sad i celých základních desek. Společnost sídlí ve
městě Santa Clara v Silicon Valley státu Kalifornie . Jde o hlavního dodavatele integrovaných obvodů používaných do čipsetů základních desek ,
grafických procesorů (GPU), a herních konzolí .
Společnost byla založena v roce 1993 a v současné době patří mezi největší společnosti ve
svém oboru. Proslavila se především svými grafickými kartami GeForce a Quadro a také čipovými sadami nForce.
Název NVIDIA pochází ze
španělského envidia, což znamená závist.
V roce 2000 NVIDIA skoupila jednoho z největších výrobců grafických karet konce 90. let – firmu 3dfx . V roce 2005 společnost získala firmu ULI Electronics, do té doby dodavatele součástek pro konkurenční ATI Technologies . Dalším velkým obchodem byla koupě firmy Hybrid Graphics v roce 2006 . O NVIDII měl v roce 2006 zájem druhý největší výrobce procesorů firma AMD . Ta se však nakonec rozhodla zakoupit konkurenční ATI , kvůli tehdejší nabízené ceně společnosti a nedohodnutí mezi prezidenty společnosti. NVIDIA měla v tu dobu velmi povedenou řadu 8800GTS/GTX/Ultra, která momentálně vedla trhu, tudíž i cena společnosti byla nadsazena nad mez, za kterou bylo vedení AMD ochotno ji koupit. V únoru 2008 NVIDIA koupila firmu Ageia, která vyrábí akcelerátory fyziky (PPU - Physics Processing Unit) pro fyzikální engine PhysX . NVIDIA se rozhodla dále speciální akcelerátory nevyvíjet a soustředila se na podporu tohoto enginu ve svých nových grafických kartách.
NV1, NV2 - První produkty firmy NVIDIA.
RIVA 128 a RIVA 128ZX – první produkt kompatibilní s Microsoft DirectX
RIVA TNT a RIVA TNT2 – podpora OpenGL
NVIDIA GeForce – grafické karty pro osobní počítače
NVIDIA Quadro – pro vysoce kvalitní grafické pracovní stanice
NVIDIA Tesla – GPU pro vysoce výkonné systémy
NVIDIA Tegra – technologie pro PDA a mobilní telefony , případně notebooky
GeForce - označení modelů grafických karet určených do stolních počítačů. Zasouvají se většinou do standardizovaných slotů PCI-E x16-x1 (dříve AGP ). TDP u nejvýkonnějších karet je až 300 W . NVIDIA zde používá strategie vytvoření velkého monolitního jádra s "vysokým výkonem" a od něj odvozuje zbytek modelů.
Quadro - profesionální grafické karty mají speciální BIOSy a jsou zkoušeny a certifikovány na profesionální programy. Kvůli tomu je jejich cena vyšší. Jde o standardní čipy GeForce . S koupí je vázaná nadstandardní podpora, speciální ovladače a další.
Tesla - čipy s podporou DirectX 11 jsou založeny na nové architektuře Fermi, která je více uzpůsobena právě pro výpočty například pomocí CUDA. Výpočetní možnosti byly ale v případě nového čipu značně rozšířeny, podporovány jsou různé API i jazyky, mezi kterými nechybí C, C++ , Fortran , OpenCL či DirectCompute. Díky technologii Nvidia GigaThread Engine nabízí rychlejší přepínání mezi jednotlivými úlohami, včetně lepšího řazení vláken.
Tegra - RISCová platforma určená pro trh smartphonů , PDA a netbooků . Je realizovaná jako system-on-chip , který inkorporuje procesor , grafickou kartu , severní a jižní most . Jako CPU slouží procesor z rodiny ARM .
Čipsety
Čipsety nForce vyvíjí na obě hlavní platformy AMD i Intel . Dříve byly vyhledávány pro svůj dobrý poměr cena/výkon . Dnes už jsou okrajovou záležitostí i na platformě AMD, kde dřív proti ATI byla silně dominující.Technologie
SLI - SLi (Scalable Link Interface) umožňuje propojení více grafických karet a získat tak vyšší výkon. V současné době nVidia vyvíjí klasické SLi se dvěma kartami. Technicky lze propojit i více než dvě karty, a to až 8 zároveň běžících karet, ale toto už není oficiálně podporováno samotnou firmou. Technologii SLi získala nVidia zakoupením společnosti 3dfx Interactive . Konkurencí je CrossFire od společnosti AMD .CUDA - jde o způsob, jakým nVidia využívá své grafické čipy pomocí CUDA (Compute Unified Device Architecture) k počítání i jiných než jen grafických výpočtů. Je to konkurence k AMD APP / AMD FireStream od společnosti AMD.
PhysX - na CUDA je postaven i PhysX, výpočty fyziky pomocí GPU . Díky vyššímu specifickému výkonu GPU . PhysX dokáže akcelerovat kapaliny, látky, postavy, destrukce a další.Původně vyvíjela firma Ageia, kterou odkoupila firma NVIDIA.
Historie vývoje GPU
Rok 2000 | NVIDIA měla v oblasti 3D grafických akcelerátorů jasnou převahu. Na trhu měla již od srpna roku 1999 modely grafických karet GeForce 256. Čip NV10 se jako první v historii mohl pochlubit označením GPU (Graphics Processing Unit) a zajišťoval plnou podporu specifikací Microsoft DirectX 7.0 a OpenGL 1.0. |
Rok 2001 | uveden nový grafický čip NV20, základním modelem postaveným na tomto čipu se stal hi-endový GeForce 3. |
Rok 2002 | uvedena nová řada grafických karet GeForce 4 jako čtvrtá generace grafického čipu GeForce společnosti nVidia a dělí se na výkonnější řadu Ti a řadu MX |
Rok 2003 | uveden nový čip NV30 a GeForce FX 5000, v hrubém výkonu srovnatelný s R300. Byl to první čip s podporou DirectX 9. |
Rok 2004 | vydán nový hi-endový grafický čip NV40 a GeForce 6000, ten jako první přinesl podporu
DirectX 9.0c
spolu se Shader Modelem 3.0. Standartně už podporoval AGP 8x grafické rozhraní. V srpnu 2004 byl vydán čip NV43, který tak do mainstreamu a low-endu přinesl
podporu DirectX 9.0c. a byl prvním nativním PCI-Express čipem NVIDIE S příchodem řady GeForce 6 vznikl i systém propojení dvou grafických karet na jedné základní desce. NVIDIA systém nazvala SLI. |
Rok 2005 | uveden nový čip G70 a GeForce 7000, technologicky však vycházel z minulé generace NV40 |
Rok 2006 | uvedena nová generace mikroarchitektury nazvaná Tesla, nový grafický čip G80 a řada GeForce 8000. Čip svou komplexností a výkonem doslova změnil význam grafického hi-endu. Přinesl podporu DirectX 10 spolu se Shader Modelem 4.0. G80 uvedl do praxe tzv. unifikovanou architekturu, což zjednodušeně znamená, že namísto vertex a pixel pipeline obsahoval tzv. Stream procesory (SP). |
Rok 2007 | uveden nový čip G92 a nová řada GeForce 9000, čip technologicky vycházel z velice povedené a stále ještě nejvýkonnější architektury G80, přinesl ale samozřejmě řadu změn a vylepšení. |
Rok 2008 | uveden nový grafický čip G200 a nová řada GeForce 200. Čip G200 se stal v dosavadní historii nejvýkonnějším a díky své ploše 576 mm2 také zdaleka největším desktopovým grafickým čipem. Zůstala zachována podpora DirectX 10.0 API spolu se Shader modelem 4.0. |
Rok 2009 | NVIDIA vydala sérii 100 určenou výhradně pro OEM. Byly to karty postavené na čipech G92, 94 a 98, což byly v podstatě přejmenované čipy série 9000. |
Rok 2010 | NVIDIA představila novou architekturu grafických karet nazvanou
Fermi,
nový grafický čip GF100 a vydala novou řadu GeForce 400 Series. V listopadu 2010 na trh vstoupil nový grafický čip GF110 a GeForce 500. |
Rok 2011 | |
Rok 2012 | vydána nová architektura Keppler, čip GK 100 a GeForce
600 Series. Podobně jako AMD i NVIDIA se zaměřila na přeznačování starých čipů, které nepatří mezi grafiky architektury Kepler. |
Rok 2013 | nové jádro GK 110 a uvedení GeForce 700 Series. Zároveň uvedena nová karta se jménem GeForce GTX Titan. |
Rok 2014 | NVIDIA představila GeForce GTX 900 s novými čipy Maxwell a přeskočila tak generaci GeForce GTX 800. |
Rok 2015 | |
Rok 2016 |
Společnost NVIDIA představila GeForce GTX 1000 s novými čipy Pascal. Nový výrobní proces 16nm FinFET+ nabídly daleko lepší poměr výkonu a ceny než grafické karty s čipy Maxwell. |
Stránky této společnosti naleznete na adrese http://www.nvidia.com.